يوم الجمعة 5:37 صباحًا 19 أبريل، 2019


مثل وقصته , قصة اشهر مثل شعبى

الامثال مش كلام بيتقال و خلاص في مواقف

الاصل ان كل مثل لية قصة عشان كدة لما بنقول

المثل بيبقي لموقف مشابة لقصة المثل زي المثل الى

بيقول اللي ميعرفش يقول يعدس مثل مصري قديم

قصتة ان تاجر عدس و حبوب كان بيبيع في المحل بتاعه

هجم عليه حرامي و خد الفلوس و طلع يجري و التاجر و راه

بيجري و شوية و الحرامي اتكعبل في شوال عدس و الشوال اتفتح

واتملي الشارع حبوب العدس و الناس بتبص لاقت التاجر ما سك الحرامى

ونازل فيه ضرب افتكروا ان الحرامي سرق شوال العدس و وقع منه

وقعدوا يقولوا للتاجر حرام عليك كل دة عشان شوية عدس يمكن جعان

هوة و عيالة و بعدين دة مش يساوي كتير التاجر ساعتها قال الى ميعرفش

يقول عدس و اصبح مثل شهير على الى بيتكلم في اللي هوة ما يعرفش فيه

مثل و قصتة ،

 

 

قصة اشهر مثل شعبى

امثال و قصتها

بالصور مثل وقصته , قصة اشهر مثل شعبى 74801

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بالصور مثل وقصته , قصة اشهر مثل شعبى 74801

163 views

مثل وقصته , قصة اشهر مثل شعبى